Ilgtspēja

Mēs, VAS Elektroniskie sakari, īstenojam ilgtspējas procesus, kas vērsti uz vides aizsardzību, sociālo atbildību un labu pārvaldību atbilstoši uzņēmuma vidēja termiņa darbības stratēģijai, saskaņā ar mūsu misiju, vīziju un vērtībām.

''Mūsu mērķis ir veicināt tādu uzņēmuma pieeju resursu pielietošanai, kas būtu vieda - pamatota uz zināšanām, inovācijām un videi draudzīga - tātad ilgtspējīga. Vēlamies ar savu pienesumu veidot spēcīgu un konkurētspējīgu telekomunikāciju nozari, kas spēs risināt digitālās sabiedrības izaicinājumus un veicinās jaunu uzņēmējdarbības modeļu rašanos investīcijām labvēlīgā vidē.''

/Jānis Bārda, VAS Elektroniskie sakari valdes priekšsēdētājs/

Esam izvirzījuši trīs prioritāros korporatīvās atbildības un ilgtspējas virzienus - ekonomiskā ietekme un sniegums, darba vide un cilvēkresursi, inovācijas un infrastruktūras attīstība. Šie virzieni ir ārkārtīgi būtiska sastāvdaļa uzņēmuma stratēģijas izstrādē un īstenošanā, kā arī ikdienas darbības ietvaros. Vienlaikus kā papildu aspekti ir noteikti - pārvaldība (atklātība, ētika, korupcijas novēršana u.c.), dažādības vadība un vienlīdzīgu iespēju nodrošinājums, vides aizsardzība. To sniegumam tiek pievērsta papildu uzmanība, un tie tāpat kā prioritārie virzieni tiek ietverti ilgtspējas pārskatā.

2023. gadā esam ieguvuši Sudraba kategorijas novērtējumu Ilgtspējas indeksā, kas apliecina mūsu uzņēmuma labo praksi un veikto pasākumu nozīmību sabiedrības, vides un labas pārvaldības jomās. Šis indekss ir starptautiski atzīts stratēģiskās vadības instruments, kas balstīts starptautiski atzītā metodoloģijā un palīdz Latvijas uzņēmumiem diagnosticēt savas darbības ilgtspēju un korporatīvās atbildības līmeni.


Sadarbība ar ieinteresētajām pusēm

Būtiska mūsu atbildīgas un ilgtspējīgas darbības sastāvdaļa ir atklāta sadarbība un komunikācija ar ieinteresētajām pusēm. Rūpējamies, lai šo pušu iesaiste norisinātos dažādos līmeņos - informējot par būtiskiem notikumiem un lēmumiem, veidojot dialogu par uzņēmuma darbību, piedaloties kopīgās ar uzņēmumu un nozari saistītās aktivitātēs, kā arī īstenojot kopēju lēmumu pieņemšanas procesu. 

Ieinteresēto pušu iesaistes principi balstās uz trīs pamatvērtībām - taisnīgums, atbildība un uzticēšanās. 

Attēls

 

 

Ekonomiskā ietekme un sniegums

Uzņēmuma ekonomisko ietekmi un sniegumu atspoguļo finanšu rādītāji un sasniegtie finanšu mērķi. 

Saskaņā ar vidēja termiņa stratēģiju 2022. - 2024. gadam, 2022. gadā sasniegti šādi finanšu mērķi: 

Attēls
Finansiālās darbības uzlabojums - 4%, mērķis komercdarbības ieņēmumiem  pārskata periodā izpildīts par 147%, Nodrošinata stabila uzņēmuma rentabilitātes  rādītāju dinamika - bruto peļņas rentabilitāte (5,7%), tīrās peļņas pieaugums - 12%

Tāpat sasniegti arī stratēģijā definētie nefinanšu mērķi, ar kuriem iespējams iepazīties publicētajā Ilgtspējas pārskatā. 

Rādītāji sasniegti, nodrošinot gan valsts deleģētās funkcijas – radiofrekvenču spektra un numerācijas pārvaldību un radioiekārtu uzstādīšanas tehnisko projektu izskatīšanu un akceptēšanu, gan piedāvājot komercpakalpojumus, kas balstīti uz jau esošo VAS ES materiāltehnisko resursu, datu bāzu, zināšanu un pieredzes izmantošanu. 

 

Inovācijas un attīstība

Par īpaši nozīmīgu darbības sastāvdaļu uzskatām infrastruktūras un tehnisko resursu modernizāciju un inovācijas, tā panākot resursu vislietderīgāko izmantošanu un mazinot administratīvos šķēršļus plašā reģionā. 

Lai veidotu vidi, kurā rodas jaunas inovācijas un idejas uzņēmuma attīstībai, 2022. gadā esam īstenojuši:

  • Darbinieku hakatonu - inovāciju, uzņēmuma sniegto pakalpojumu jauninājumu un uzlabojumu kopradīšana;
  • LEAN un KAIZEN principu ievērošana un sistēmas uzturēšana, lai izmantojot pēc iespējas mazāk resursu, radītu lielāku vērtību klientam, sadarbības partnerim, un veicinātu savu konkurētspēju;
  • Iesaiste dažādos projektos, lai celtu darbinieku prasmju un kompetenču līmeni, un veidotu sadarbības, kurās rodas jauni risinājumi un zināšanu apmaiņa;
  • Izcilo uzņēmumu Inovāciju iniciatīvas koordinēšana, veicinot inovāciju kultūras stiprināšanu valsts un privātajos uzņēmumos;
  • 5G Techritory - mūsu organizētais Eiropas vadošais 5G ekosistēmas forums. 

Tāpat, lai spētu nodrošināt frekvenču spektra pārvaldības efektivitāti, regulāri pilnveidojam esošo materiāltehnisko bāzi, darbā izmantojam aizvien jaunu, kvalitatīvu mēraparatūru un kompetenču nodrošināšanai atbilstošas, mūsdienīgas metodes.

 

Vide

Mūsu mērķis ir nepārtraukti uzlabot uzņēmuma vides un energosniegumu, novērst vai mazināt darbības ietekmi uz apkārtējo vidi un klimata pārmaiņām, samazināt resursu patēriņu un radīto atkritumu daudzumu un paaugstināt energoefektivitāti. 

Esam ieviesuši un uzturam vides un energopārvaldības sistēmu atbilstoši Pasaules Dabas Fonda Zaļā biroja programmas un standarta ISO 50001 prasībām. 

Jau kopš 2020. gada esam īstenojuši mērķtiecīgas, vides aizsardzību veicinošas aktivitātes, kā piemēram: 

  • Telpās uzstādīti iekštelpu gaisa kvalitātes mērītāji;
  • Nodrošināta videi kaitīgo atkritumu apsaimniekošana;
  • Īstenotas aktivitātes izlietoto bateriju apjoma samazināšanai;
  • Veiktas turpmāk neizmantojamās datortehnikas un mēbeļu izsoles;
  • Uzstādītas LED apgaismojuma lampas;
  • Uzstādīti dzeramā ūdens filtri;
  • Iespēju robežās tiek īstenoti videi draudzīgi jeb ''zaļie'' iepirkumi;
  • u.c. īstenotās aktivitātes, ar kurām iespējams iepazīties ilgtspējas pārskatā. 

Organizējam savu darbību un plānojam attīstību atbilstoši ilgtspējīgas attīstības pamatprincipiem, nodrošinot nepieciešamos resursus, ievērojot vides un energoefektivitātes aspektus, apzinot ieinteresēto pušu vajadzības un ievērojot saistošos normatīvos aktus, kā arī Pasaules Dabas Fonda Zaļā biroja programmas un ISO 50001 standarta prasības. 

Sociālā atbildība

Mums ir būtiski gan veidot regulāru, atklātu dialogu ar ieinteresētajām pusēm, gan veidot un attīstīt vienlīdzīgu, tolerantu un iekļaujošu vidi kā darbā, tā sabiedrībā mums apkārt. 

2022. gadā paveiktās aktivitātes varam iedalīt vairākās lielās grupās: 

  • Sadarbība ar klientiem un to apmierinātība:

Katru gadu veicam klientu apmierinātības pētījumu, kas nodrošina nepieciešamo atgriezenisko saiti no klientiem un sadarbības partneriem. Pētījumā saņemti gan būtiski priekšlikumi pakalpojumu sniegšanas pilnveidošanai, gan augsts apmierinātības vērtējums - 90,40% . 

Tāpat, lai stiprinātu sadarbību, informētu klientus par uzņēmuma aktualitātēm un stratēģiskajiem plāniem, aktivitātēm, un saņemtu atgriezenisko saiti, katru gadu tiek organizēta klientu diena. 

  • Darba vide:

Personāla politika uzņēmumā balstās uz tādiem principiem kā profesionalitāte, godīgums, attīstība, sadarbība, novērtējums, aizsardzība, tradīciju ievērošana, atbilstība. Pamatprincipi tiek nodrošināti ar minimālu un pēctecīgu personāla mainību, sakārtotu darba vidi, daudzveidīgām un sistemātiskām apmācībām, modernu tehnisko nodrošinājumu un kvalitatīviem personīgās aizsardzības līdzekļiem, konkurētspējīgu un nediskriminējošu atalgojumu nozarē, motivācijas sistēmu, kas balstīta uz darbinieku novērtēšanas rezultātiem un pilnveidošanos profesionālajā jomā, un pretimnākošu attieksmi pret sociāli mazaizsargātam sabiedrības grupām darba vietas un vides nodrošināšanai.

  • Vienlīdzīgu iespēju nodrošināšana:

Uzņēmumā nodrošinām vienlīdzīgu, tolerantu un iekļaujošu darba un sadarbības vidi, kur ikviens jūtas pieņemts un var pilnībā īstenot savus profesionālos un sociālos mērķus. 2022. gadā VAS ES ir izstrādāts un apstiprināts "Dzimumu līdztiesības plāns 2022.–2025. gadam", kura mērķis ir noteikt mērķtiecīgas un integrētas darbības, lai nodrošinātu drošas un vienlīdzīgas iespējas visiem darbiniekiem neatkarīgi no dzimuma un citām iespējamām diskriminācijas pazīmēm.

  • Taisnīgs atalgojums:

Visi VAS ES amati ir novērtēti pēc vienotas, uzņēmuma vajadzībām izstrādātas amatu vērtēšanas metodikas, nosakot katra amata relatīvo vērtību punktos, izvērtējot katra amata komponentes, pienākumus un atbildību. Atkarībā no iegūto punktu skaita amati tiek ierindoti grupās. Katrai grupai ir noteikts algas diapazons. Tādējādi tiek nodrošināts vienlīdzīgs atalgojums par vienādas nozīmes darbu gan vīriešiem, gan sievietēm, neatkarīgi no vecuma.

  • Talantu vadība:

2022. gadā veikta darbinieku testēšana, lai identificētu darbiniekus, kuriem ir iespējas savas kompetences pierādīt arī citās uzņēmuma darbības jomās vai sarežģītāku
darba uzdevumu izpildē. Talantu vadības sistēmas ietvaros tiek pārskatīta darbinieku novērtēšanas sistēma, amatu matricas un izveidots darbinieku prasmju aplis, tajā iekļaujot uzņēmumam nepieciešamākās kompetences.

  • Darbinieku labbūtība - veselība un drošība:

Mēs rūpējamies par savu darbinieku labbūtību. Visiem darbiniekiem pēc pārbaudes laika beigām tiek izsniegta veselības apdrošināšanas polise un tiek apmaksāti redzes
koriģēšanas līdzekļi. Darba ergonomikas uzlabošanai ir pieejami dažādi palīglīdzekļi, kā piemēram, paceļami darba galdi, ergonomiski darba krēsli, kāju paliktņi,
dokumentu statīvi, ergonomiskas datora peles. Uzņēmuma telpās un iekšējā komunikācijas vietnē ir izvietoti padomi drošai darba organizēšanai. Katru gadu tiek organizēti dažādi saliedēšanās un veselību veicinoši pasākumi. Uzņēmuma telpās ir izveidota bērnistama, kura paredzēta bērniem vecumā līdz 18 gadiem. 

  • Darbinieku apmierinātība:

Darbinieku apmierinātība, lojalitāte un lepnums par VAS ES kā darba devēju ir indikatori, kas parāda, vai uzņēmuma atbildības izpratne un izpausmes sasniedz darbiniekus. Tāpēc katru gadu tiek veikts darbinieku apmierinātības pētījums. 2022. gadā kopējā apmierinātība bija 83,78%. 

  • Sabiedrība:

Aktīvi un regulāri īstenojam aktivitātes, kas vērstas uz sabiedrības izglītošanu un informēšanu, lai radītu plašāku izpratni par telekomunikāciju nozari, kā arī mazinātu negatīvo ietekmi no uzņēmuma darbības, kas varētu rasties informācijas trūkuma dēļ. Tāpat regulāri organizējam un iesaistāmies dažādās atbalsta aktivitātēs - labdarbības akcijās, sociālajās iniciatīvās u.tml. 

Ilgtspējas pārskati